فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
اهل بیت و امامت
امامان شيعه و خلافت
مي گويند: از امامان شيعه فقط دو نفر حكومت كردند: يكي حضرت علي ( عليه السلام ) و ديگر حضرت حسن ( عليه السلام ) ، بقيه چگونه مي‌‌توانند خليفه‌‌هاي رسول خدا ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) باشند؟

پاسخ
طراح شبهه بين خلافت شرعي و الهي و حكومت ظاهري و مادّي، فرقي نگذاشته است، همه امامان معصوم ( عليهم السلام ) ، خلفاي راستين رسول خدا بودند، از ميان آن دوازده نفر، دو نفر حكومت كردند. امّا غير آن دو نيز خليفه رسول خدا بودند، امّا دشمنان و زورگويان، از حكومت آنان جلوگيري كردند. عدم پذيرش، و يا جلوگيري از انجام وظيفه، سبب نمي‌شود كه مقامي كه خدا به آنان داده است، از آنان سلب شود، بيشتر پيامبران و اوصياي آنان قدرت ظاهري نداشته‌اند و حتي تحت تعقيب و آزار بودند، ولي اين مشكلات، مانعي براي مشروعيت نبوت يا وصايت آنها نبوده است.
ضمناً بايد دانست، خلافت نيز بر دو نوع است: خلافت شرعي و خلافت عرفي. غير اين دو نفر از خلفاء، خليفه شرعي نبودند، به اين معني كه پيامبر ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) آنان را براي خلافت تعيين كرده باشد. خلافت آنان عرفي بود، يعني به وسيله پشتيباني گروهي از مردم، آن هم با يك رشته تمهيدات و مسائل سياسي، موفق به حكمراني گشتند كه مسلماً در مقابل تنصيص الهي بي‌ارزش خواهد بود، چنان‌که مي‌‌فرمايد:
(وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذا قَضَي اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْراً أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ) (احزاب: 36)
هيچ مرد و زن با ايماني حق ندارد هنگامي كه خدا و پيامبرش امري را لازم بدانند، انتخابي (در برابر فرمان خدا) داشته
باشد. (1)

1. جدال احسن (نقد و بررسی شبهات وهابیان)، آیت الله سبحانی، ص 195.