فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان
شیعیان می‌گویند امامت واجب است، چون امام از شریعت اسلامی حفاظت می‌کند و مسلمانان را به راه راست سوق می‌دهد و احکام را از کم و زیاد شدن پاسداری می‌کند. باید از آنان پرسید: کدام یک از امامان دوازده‌گانه شما به ریاست و حکومت رسید تا چنین کاری را انجام دهد؟
شیعیان می‌گویند امامت واجب است، چون امام از شریعت اسلامی حفاظت می‌کند و مسلمانان را به راه راست سوق می‌دهد و احکام را از کم و زیاد شدن پاسداری می‌کند. باید از آنان پرسید: کدام یک از امامان دوازده‌گانه شما به ریاست و حکومت رسید تا چنین کاری را انجام دهد؟

پاسخ
گرد آورنده پرسش‌ها تصور می‌کند امامان شیعه در طول 250 سال، دست روی دست گذارده و هیچ‌کاری را انجام نداده‌اند و اگر در رأس قدرت نبودند، هیچ نوع تأثیری در هدایت جامعه و بازداری ظالمان از ظلم نداشته‌اند، در حالی که ائمه اهل بیت از طرق مختلف توانستند در هدایت جامعه اثرگذار باشند:
1. دانشگاه اسلامی که در مدینه با کف با کفایت امام باقر و امامصادق پی‌ریزی شد ومتجاوز از 4000 محدث و فقیه تربیت کرد و تحویل جهان اسلام داد، خود این تأثر عظیمی در رهبری امّت داشته است.
حسن‌بن علی الوشاء می‌گوید: من در مسجد کوفه نهصد استاد حدیث دیدم که همگان می‌گفتند: حدثنی جعفر بن محمد. «1»همچنین دیگر امامان شیعه، اگر چه بر مسند قدرت نبودند، اما از نظر آموزش و تعلیم دین و بازداری جامعه از انحراف، اثر بارزی داشتند.
2. از نظر مبارزه با ظلم و ستم، هر چند کمتر تظاهر می‌کردند، امّا به‌طور معقول، مسلمانان را به بی لیاقتی حکام اموی و عباسی توجه می‌دادند و از همین طریق خوفی در دل حکام انداختند و توانستند از خودکامگی آنان تا حدی بکاهند و اگر امامان شیعه دست روی دست می‌گذاشتند و با ظالمان هم دست و هم سو بودند، به شمشیر و زهر جفا کشته نمی‌شدند.
3. از این گذشته، اگر درباره خدمات امامان شیعه لب فرو بندیم و هیچ نگوییم، این حقیقت را نمی‌توانیم منکر شویم که امامت از جانب خدا لطفی است بر جامعه و می‌تواند در هر درجه اثر گذار باشد. حال اگر بر اثر مساعد نبودن شرایط، حاکمیت سیاسی را به دست نگرفتند، این تقصیر و کوتاهی مردم است، نه گناه قانون و یا امام. عین همین مطلب درباره پیامبران الهی جاری است. بنی اسرائیل پیامبران را از دم تیغ می‌گذراندند؛ چنان‌که قرآن می‌فرماید: ... وَ قَتْلَهُمُ اْلأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ ... «2»
و با این حال خدا فیض نبوت را قطع نکرد و پیاپی پیامبران خود را برای آن‌ها فرستاد.
پیامبر و امام حتی با نداشتن حاکمیت سیاسی، می‌توانند احکام را بیان کنند و حجّت را بر مردم اقامه نمایند و از تحریف جلوگیری کنند. «3»

1- رجال نجاشی، ترجمه حسن بن علی الوشاء، شماره 79
1- نساء: 155
1- پاسخ جوان شیعی به پرسشهای وهابیان، محمد طبری، ص 361