فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
امام مهدی علیه السلام از دیدگاه شیعه
شبهه 9
عثمان الخمیس وهابی می‌گوید: اهل سنت مهدی را مهدی منتظر نمی‌نامند؛ چون آنها بر خلاف شیعیان برای تکمیل دین به انتظار مهدی نمی نشینند.

عثمان الخمیس وهابی می‌گوید: اهل سنت مهدی را مهدی منتظر نمی‌نامند؛ چون آنها بر خلاف شیعیان برای تکمیل دین به انتظار مهدی نمی نشینند. [ر.ک: همان، ص 19پاورقی]

پاسخ:

این سخن وی که «اهلسنت مهدی را مهدی منتظر نمی نامند»، سخنی بی اساس و دور از واقعیت است؛ چرا که نام «مهدی منتظر» به فراوان در آثار بزرگان اهلسنت وجود دارد. حتی برخی از بزرگان اهلسنت در عنوان کتاب‌های خود - که برای اثبات وجود امام مهدی نگاشته‌اند - از این نام استفاده کرده‌اند. به عنوان نمونه به برخی از این کتاب‌ها اشاره می‌کنیم:
1. القول المختصر في علامات المهدي المنتظر، تألیف عالم بزرگ و معروف اهلسنت ابن حجر هيثمي شافعي مكي (وفات 973 )
2. التوضيح فى تواتر ما جاء فى المهدی المنتظر والدجال المسيح، تألیف قاضی محمد بن علي شوكاني يماني (وفات 1250 ) از عالمان صاحب نظر و مورد توجه بزرگان اهلسنت. وی در این کتاب، تواتر احادیث دربارۀ امام مهدی منتظر را اثبات کرده، می‌گوید:
روایات نقل شده دربارۀ مهدی منتظر متواتر است و روایات وارده دربارۀ دجال متواتر است.  همچنین روایات وارده دربارۀ نزول حضرت عیسی متواتر است و این برای کسی که ذره ای از ایمان و اندکی انصاف در وجود اوست، کافی است.[34]
3. عقد الدرر فى أخبار المهدى المنتظر، تألیف بدر الدين يوسف بن يحيى شافعي مقدسي (وفات 685 هـ)، چاپ انتشارات خانجی با تحقیق عبد الفتاح الحلو.
4. فرائد الفكر في المهدي المنتظر، شيخ مرعي بن يوسف كرمي حنبلي (وفات 1033)
5. تحديق النّظر فی اخبار الإمام المنتظر، تألیف محمد بن عبد العزیز بن مانع بن محمّد بن عبداللّه بن محمّد بن ابراهیم وهیبی، از علمای نجد (1300ـ 1385)
6. عقيدة أهل السنة والأثر في المهدي المنتظر، تألیف شيخ عبد المحسن العباد از علمای معروف معاصر سعودی، (چاپ مطابع الرشيد، سال 1402). وی در این کتاب تواتر احادیث دربارۀ امام مهدی را اثبات می‌کند.
7. المهدي المنتظر، تألیف شيخ أبى الفضل عبد‌الله بن محمد بن الصديق الغماري مغربی (متوفّای 1380). این کتاب توسط دار الطباعه الحديثه در کشور مغرب منتشر شده است.
8. الاحتجاج بالأثر على من أنكر المهدي المنتظر، تألیف شيخ حمود التويجري. این اثر توسط «الرئاسة العامة لإدارات البحوث العلمية والإفتاء والإرشاد» در سعودي منتشر شده است.[35]
به عنوان نمونه به سه گفتار کوتاه از بزرگان قدیم و معاصر اهلسنت دربارۀ امام مهدی - که لقب «منتظر» را برای امام مهدی به کار برده‌اند - اشاره می‌کنیم:
1. محمد جعفر الكتانى (م 1345) در کتاب نظم المتناثر من الحديث المتواتر می‌گوید:
احادیث نقل شده دربارۀ مهدی منتظر متواتر است؛ همچنین احادیث وارده دربارۀ دجال و نزول عیسی بن مریم علیه الصلاة والسلام.
2. شيخ عبد العزيز بن باز مفتی بزرگ سعودی می‌گوید:
اما انکار مهدی منتظر به طور کلی - چنانکه برخی از متاخرین پنداشته اند -  سخنی باطل است، چون که احادیث قیام مهدی در آخر الزمان و اینکه وی زمین را پر از عدل و داد می‌کند چنانکه پر از جور و ستم شده، به حد تواتر معنوی رسیده است.[36]
بنابراین عثمان الخمیس، یا به آن حد بی اطلاع است که حتی نام منابع و کتب اهلسنت دربارۀ امام مهدی را نمی‌داند - چه رسد به محتوای آنها و یا اینکه مخاطبان خود را انسان‌های ساده لوح فرض کرده است و به همین دلیل جرأت هر نوع انکار واقعیت را به خود می‌دهد!!
عثمان الخمیس در ادامه شبهه فوق گفته: «چون آنها بر خلاف شیعیان برای تکمیل دین به انتظار مهدی نمی نشینند» که سخن باطلی است!! چون انتظار شیعیان برای امام مهدی جهت گسترش عدالت در روی زمین است؛ یعنی، برای اجرای احکام و حدود الهی و تحکیم جایگاه دین است، نه تکمیل دین. این انتظاری است که همه مسلمانان، بر اساس احادیث بیشمار از پیامبر (ص) و اهلبیت (ع ه) دارند. شیعیان امامیه معتقدند: که اسلام دینی کامل است و هیچ نقصی در آن وجود ندارد که نیاز به تکمیل آن باشد. صریح آیه اکمال دین و ده‌ها حدیث از پیامبر (ص) و اهلبیت (ع ه) نیز بیانگر این حقیقت است. مشکل جهانیان عدم شناخت اسلام و قرآن و عمل نکردن به آن است که در سایۀ حاکمیت امام مهدی (عج) این مشکل برطرف و دین اسلام به صورت کامل، در دنیا حاکم خواهد شد. [37]

[33]. احزاب، آیه 4.
[34]. التوضيح فى تواتر ما جاء فى المهدی المنتظر والدجال المسيح، ص64.
[35]. ر.ک: محمد علی حسن،  البرهان فی الدفاع عن صاحب الزمان، ص 11.
[36]. «أما إنكار المهدى المنتظر بالكلية كما زعم ذلك بعض المتأخرين فهو قول باطل، لأن أحاديث خروجه في أخر الزمان وأنه يملأ الأرض عدلاً وقسطاً كما ملئت جورا، قد تواترت تواترا معنويا.» مجله عکاظ شماره 108 محرم سال 1400.
[37]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضي ترابي، ص 49.