فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پیرامون ولادت امام مهدی علیه السلام
شبهه 66
اصل داستان ولادت مهدی را یک زن روایت کرده که کسی غیر از او از غیبت مهدی اطلاع نداشته است. این زن حکیمه عمه حسن عسکری بوده است. چگونه شیعیان سخن زنی را که معصوم نیست، در مورد یکی از اصول دینشان قبول کرده‏اند!؟ آيت الله محمد آصف محسني مي‎گويد: حكيمه موثق نبود

اصل داستان ولادت مهدی را یک زن روایت کرده که کسی غیر از او از غیبت مهدی اطلاع نداشته است[183]. این زن حکیمه عمه حسن عسکری بوده است. (طوسی، الغيبة، 236-237؛ مدينة المعاجز، 7/659-660؛ بحارالانوار، 51/18).
چگونه شیعیان سخن زنی را که معصوم نیست، در مورد یکی از اصول دینشان قبول کردهاند!؟ آيت الله محمد آصف محسني ميگويد: حكيمه موثق نبود (مشرعة بحار الانوار، 2/208). [ر.ک: همان، ص 88-87]

پاسخ

جزء عقاید نبودن خصوصیات ولادت

این گونه استدلال و شبهه پراکنی بی‌انصافی است! اصولا جریان ولادت هیچ شخصیتی و اتفاقات شب یا روز ولادت او، در هیچ مذهبی جزء عقاید نیست. آیا برای اینکه ما معتقد به یک پیامبر و یا امام باشیم، باید جریان ولادت او را به صورت متواتر نقل کنیم؟
آنچه مهم است اصل ولادت حضرت مهدی (عج) است؛ یعنی از امام حسن عسکری (ع) فرزند پسری به دنیا آمد که هم‌نام حضرت محمد (ص) بود و وی امام پس از امام حسن عسکری (ع) است. این خصوصیات همگی به روایات متواتر ثابت است. خود این نویسنده نیز در صفحات بعد به وجود بیش از چهل حدیث در این خصوص در منابع معتبر شیعه اعتراف می کند؛ و روشن است که با وجود این مقدار حدیث، قطعاً تواتر ثابت می‌شود.
اما جریان ولادت یعنی اینکه این ولادت شب اتفاق افتاده یا روز، مادر ایشان زایمانش راحت بوده یا همراه با سختی و مسائلی از این قبیل، موضوعاتی نیست که حتما با حدیث متواتر ثابت شود و اصولا جزء عقاید نیست. به عبارت دیگر آنچه از حکیمه دختر امام محمد تقی (ع) نقل شده جریان ولادت حضرت مهدی (عج) است و این خبر واحد است و خصوصیاتی که در این روایت آمده، جزء عقاید نیست. اعتبار این روایت را در صفحات بعد بحث خواهیم کرد.[184]

[183]. عثمان الخمیس در پاورقی مى‏گوید: برخی از علمای شیعه، کلام اهل سنت را در مورد تواتر روایات مهدی ذکر می‎کنند و می‎گویند مقصود از مهدی همان محمد بن حسن عسکری است و این نوعی فریب است! علمای اهل سنت وقتی تواتر بودن روایات مهدی را ذکر می‎کنند، مقصودشان مهدی دیگری است.
پاسخ: مسائل عقیدتی بر پایه ادله قطعی اثبات می‌شود؛ و در موضوع وجود حضرت مهدی (عج) نیز روایات متواتر مورد استناد است که ما در بخش‌های مربوطه (پاسخ شبهه های 69- 79) به این احادیث بر اساس منابع شیعه اشاره خواهیم کرد.
عقیده شیعه در مورد مهدویت چهارچوب مشخصی دارد؛ زیرا شیعه معتقد است امام مهدی (عج) فرزند امام حسن عسکری (ع) است و هم اکنون زنده و در غیبت به سر می‌برد. شیعه برای اثبات این ویژگی‌ها به روایات متواتر در نزد خود تکیه می‌کند و هیچ‌گاه روایات متواتر بر وجود حضرت مهدی (عج) در نزد اهل سنت تکیه گاه علمای شیعه برای اثبات عقیده شیعه نبوده است؛ چون این روایات تنها یک مرتبه از عقیده به امام مهدی (عج) را اثبات می‌کند نه تمام مراحل را؛ زیرا این روایات اصل ظهور مهدی در آخر الزمان از نسل پیامبر را ثابت می‌کند؛ اما اینکه این امام چه کسی است، ثابت نمی‌کند. البته روشن است که عقیده اهل سنت در مورد حضرت مهدی مغایرت جوهری با عقیده شیعه در این زمینه ندارد؛ چون هر دو مکتب در این نکته مشترک هستند که مهدی موعود، از نسل پیامبر گرامی و از فرزندان حضرت فاطمه است و به عنوان یک مصلح بزرگ در آخر الزمان قیام خواهد کرد. در نتیجه ادله هر کدام از طرفین برای اثبات اصل مهدویت قابل استناد است. عثمان الخمیس برای خدمت به اهداف تفرقه افکنانه در کتاب خود تلاش زیادی نموده است که این نکته اشتراک را انکار کند، در حالی که این واقعیتی روشن و غیر قابل انکار است.
[184]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 205.