فارسی العربیة
صفحه اصلی مقالات دروس خارج مجله کلام اسلامی تصاویر استفتائات اخبار قاموس المعارف ریحانة الأدب
مقالات برگزیده
دسترسی سریع به مقاله
پیرامون ولادت امام مهدی علیه السلام
شبهه 77
روایت چهارم: روایت محمد بن عثمان عمری است و در آن جعفر بن مالک فرازی وجود دارد. که غضائری می‎گوید: دروغگو و متروک الحدیث است.و نجاشی می‎گوید: حدیثش ضعیف است.و حلی در الخلاصه و ابن ابی داوددر رجالش آن را ضعیف دانسته‎اند.

روایت چهارم: روایت محمد بن عثمان عمری است و در آن جعفر بن مالک فرازی وجود دارد. (کمال‌الدين، صدوق ص 435) که غضائری میگوید: دروغگو و متروک الحدیث است. (رجال ابن غضائری، ص 48) و نجاشی میگوید: حدیثش ضعیف است. (رجال النجاشی، ص 122) و حلی در الخلاصه (خلاصة الاقوال، ص 331) و ابن ابی داود (رجال ابن ابی داود، ص 235) در رجالش آن را ضعیف دانستهاند. [ر.ک: همان، ص 95]

پاسخ

اعتبار  روایت چهارم

متن این حدیث شریف به شرح زیر است:
محمد بن ماجیلویه از محمد بن یحیی العطار و او از جعفر بن محمد بن مالک الفزاری نقل می‌کند که چنین گفت: معاوية بن حكيم و محمد بن ايوب بن نوح و محمد بن عثمان عمرى به من گفتند که ابو محمد حسن بن على (ع) پسرش را در منزل خودش با حضور چهل نفر به ما نشان داد و فرمود اين است امام شما بعد از من و خليفه من بر شما؛ او را اطاعت كنيد و بعد از من در دين خود اختلاف نكنيد تا هلاك نشويد، آگاه باشيد كه بعد از امروز او را نخواهيد ديد، گويد ما از حضورش بيرون آمديم، چند روزى نگذشت كه ابو محمد در گذشت.[198]
سند این حدیث، صحیح و معتبر است؛ اما آنچه راجع به جعفر بن مالک الفزاری گفته شده پاسخش این است که شیخ طوسی او را در رجال توثیق کرده وگفته است: وی اهل کوفه و ثقه است؛ برخی او را تضعیف می‌کنند.
چون توثیق شیخ، ناظر به جرح‌ها بوده؛ لذا توثیقش مقدم بر جرح‌های دیگران است. علاوه بر اینکه علی بن ابراهیم در تفسیر به وی اعتماد کرده و به توثیق عام[199] او را توثیق کرده است. همچنین ابن قولویه در کامل الزیارات، از این راوی حدیث نقل نموده و او را توثیق عام کرده است. همچنین بزرگان اصحاب چون ابو علي بن همام، و ابو غالب زُراري[200] از او حدیث نقل کرده‌اند. بنابراین وی موثق و عادل است. [201]

[198]. كمالالدين، ج 2، ص 435.
[199]. توثیق عام، توثیقی است که در آن عنوان کلی توثیق شود که به واسطه آن، توثیق عده‌ای از روات باهم فهمیده شود. مانند توثیق علی بن ابراهیم و ابن قولویه در آغاز کتاب های خود که گفته اند ما احادیث افراد ثقه را در این کتاب ها آورده ایم. این سخن توثیق عمومی است برای راویان موجود در سلسله سندهای احادیث آن دو کتاب. 
[200]. الفهرست، 43؛ رجال النجاشی، ص 122.
[201]امام مهدي حقيقتي تابناک، مرتضی ترابي، ص 227.